* Componisten van Klassieke Muziek  
zoeken
zoekterm onthouden en highlighten
periode
voor 500  Oudheid
500-1450  Middeleeuwen
1450-1600  Renaissance
1600-1750  Barok
1750-1820  Klassiek
1820-1910  Romantiek
na 1900  20ste Eeuw
na 1945  Modern
20STE EEUW
  • Samuel Barber  
  • Béla Bartók  
    Alban Berg  
    Leonard Bernstein  
    Ernest Bloch  
    Benjamin Britten  
    Ferruccio Busoni  
    Aaron Copland  
    Claude Debussy  
    Manuel de Falla  
    George Gershwin  
    Alberto Ginastera  
    Paul Hindemith  
    Gustav Holst  
    Arthur Honegger  
    Charles Ives  
    Leos Janácek  
    Aram Khachaturian  
    Zoltán Kodály  
    Victor Legley  
    Gustav Mahler  
    Bohuslav Martinu  
    Olivier Messiaen  
    Arthur Meulemans  
    Herman Meulemans  
    Darius Milhaud  
    Carl Nielsen  
    Carl Orff  
    Francis Poulenc  
    Sergei Prokofiev  
    Maurice Ravel  
    Ottorino Respighi  
    Erik Satie  
    Arnold Schönberg  
    Alexander Scriabin  
    Dmitri Shostakovich  
    Jean Sibelius  
    Richard Strauss  
    Igor Stravinsky  
    Karol Szymanowski  
    Michael Tippett  
    Joaquín Turina  
    Heitor Villa-lobos  
    Kurt Weill  
    Peter Welffens  

    © .Componisten.Net 2000-2017
    · Home · Links · Europees Skrjabin Genootschap sitemap 
    Galgje ·
    Akkoorden ·
    Gregoriaans ·
    Tijdlijn ·
    Muziektermen ·
    Componisten.Net ·
    Print deze pagina
    Samuel Barber
    » Verenigde Staten (Stijlperiode: 20ste Eeuw)

    Geboren: 9 maart 1910
    » West Chester
    Overleden: 23 januari 1981
    » New York

    Samuel Barber, geboren op 9 maart 1910 te Westchester (Pennsylvanië), kwam uit een zeer rijke en muzikale familie. Zijn tante was de beroemde alt Louise Homer. Zelf was hij een zeer begaafd pianist, zanger en cellist. Op zijn veertiende was hij reeds leerling aan het Curtis Institute van Philadelphia. Hij studeerde er af met de schitterende ouverture 'The School for Scandal'. Voor zijn symfonie en het beroemde 'Adagio for Strings' kreeg hij de Prix de Rome.
    Zijn componeerstijl was aanvankelijk zeer traditioneel, bijna zonder Amerikaanse invloeden. Dat gaf zijn muziek een onpersoonlijk karakter, ondanks de melodische vindingrijkheid en expressiviteit. Pas vanaf 1940 kwam daar verandering in, wanneer hij zijn muziek een persoonlijk tintje meegaf, zoals Igor Stravinsky dat had gedaan. Vanaf dan zijn de Amerikaanse invloeden wél duidelijk merkbaar. Hij ging onder meer atonale pianomuziek schrijven en maakte gebruik van levendige ritmes en contrapunt.

    Zijn beste werken schreef hij in de jaren '40: het vioolconcerto 'Essays for Orchestra' en de sopraansolo 'Knoxville: Summer of 1915'. Hij schreef ook koormuziek en een aantal prachtige liederen zoals 'Prayers of Kierkegaard'. Zijn twee opera's 'Vanessa' en 'Anthony and Cleopatra' werden niet zo'n succes. Hierdoor zag hij verder gaan met componeren niet meer zitten.

    » Nieuws bij GOOGLE (engelstalig)
    » Afbeeldingen bij GOOGLE