* Componisten van Klassieke Muziek  
zoeken
zoekterm onthouden en highlighten
periode
voor 500  Oudheid
500-1450  Middeleeuwen
1450-1600  Renaissance
1600-1750  Barok
1750-1820  Klassiek
1820-1910  Romantiek
na 1900  20ste Eeuw
na 1945  Modern
20STE EEUW
Samuel Barber  
Béla Bartók  
  • Alban Berg  
  • Leonard Bernstein  
    Ernest Bloch  
    Benjamin Britten  
    Ferruccio Busoni  
    Aaron Copland  
    Claude Debussy  
    Manuel de Falla  
    George Gershwin  
    Alberto Ginastera  
    Paul Hindemith  
    Gustav Holst  
    Arthur Honegger  
    Charles Ives  
    Leos Janácek  
    Aram Khachaturian  
    Zoltán Kodály  
    Victor Legley  
    Gustav Mahler  
    Bohuslav Martinu  
    Olivier Messiaen  
    Arthur Meulemans  
    Herman Meulemans  
    Darius Milhaud  
    Carl Nielsen  
    Carl Orff  
    Francis Poulenc  
    Sergei Prokofiev  
    Maurice Ravel  
    Ottorino Respighi  
    Erik Satie  
    Arnold Schönberg  
    Alexander Scriabin  
    Dmitri Shostakovich  
    Jean Sibelius  
    Richard Strauss  
    Igor Stravinsky  
    Karol Szymanowski  
    Michael Tippett  
    Joaquín Turina  
    Heitor Villa-lobos  
    Kurt Weill  
    Peter Welffens  

    © .Componisten.Net 2000-2017
    · Home · Links · Europees Skrjabin Genootschap sitemap 
    Galgje ·
    Akkoorden ·
    Gregoriaans ·
    Tijdlijn ·
    Muziektermen ·
    Componisten.Net ·
    Print deze pagina
    Alban Berg
    » Oostenrijk (Stijlperiode: 20ste Eeuw)

    Geboren: 9 februari 1885
    » Wenen
    Overleden: 24 december 1935
    » Wenen

    Geselecteerde websites
  • Erik Richard Andersen's Alban Berg Page
  • Samen met Schönberg en Webern vormt Alban Berg het driemanschap van de z.g. "Tweede Weense School" (de eerste was het classicistische trio Haydn - Mozart - Beethoven, en waarschijnlijk zal eerst ons nageslacht er kunnen over oordelen of de geschiedenis al dan niet gelijk had door het eerste drietal zoveel belangrijker te maken).
    Berg werd in Wenen geboren op 9 februari 1885, en had van huis uit alles mee om een carrière als kunstenaar op te bouwen: hij genoot van een onbekommerde jeugd in een rijk en gecultiveerd milieu. Zijn welgestelde ouders hadden in Karintië een riant buitenverblijf (het "Berghof"), en er werd vaak in familiekring gemusiceerd. Vooral zus Smaragda was zijn pianobegeleidster.

    In 1900 sterft zijn vader waardoor de familie het financieel minder ruim krijgt.

    In 1905 wordt hij na zijn eindexamen aan het gymnasium ambtenaar. Een jaar later beslist hij zijn baan eraan te geven om muziek te gaan studeren: na enkele probeersels met liederen, duetten en andere vocale muziek volgt hij compositielessen bij Arnold Schönberg. Daar wordt het driemanschap gevormd, gebaseerd op een diepe vriendschap en gelijklopende muzikale idealen.

    In 1910 beschouwt hij zichzelf als afgestudeerd, en begint een loopbaan als componist. Een van zijn eerste werken, "12 Variaties en finale op een thema", werd door de kritiek onthaald als "Variaties op geen thema". Hij trouwt de operazangeres Helene Nahowski. Hij heeft met Schönberg diens grote verering voor Mahler gemeen.

    Tijdens de oorlog was hij in militaire dienst van 1915 tot 1918, maar werd afgekeurd voor het eigenlijk frontwerk. De devaluatie die op de oorlog volgde bracht hem in geldnood. Hij leert het toneelstuk "Woyzzeck" van Büchner kennen en beslist het als libretto voor een opera te gebruiken. In 1921 komt die klaar, maar wordt aanvankelijk alleen op kritiek onthaald. Wel werd de drukfout op de affiche overgenomen, zodat de muzikale versie van Büchners meesterwerk zonder ypsilon door het leven moest. Eerst in 1929 kwam de grote doorbraak door toedoen van Erich Kleiber, dirigent aan de Berlijnse Staatsopera. Intussen had hij reeds waardering geoogst met zijn "Strijkkwartet opus 3" tijdens de Musikfestspiele van Salzburg.

    In 1919 wordt hij compositieleraar en krijgt een functie bij Schönbergs "Verein für musikalische Privataufführungen". Zijn "Lyrische Suite für Streichquartett" is het eerste werk waarin hij (zij het nog maar gedeeltelijk) de twaalftonentechniek van zijn leermeester toepast (1925/26). Een aanbieding als professor aan de Berlijnse Musikhochschule neemt hij niet aan, en de toenemende kritiek van het nazi-regime op zijn werk brengen hem tot honger. Voor zijn 50ste verjaardag wordt hem nog een groots huldeconcert aangeboden. Hij beëindigt in 1935 zijn Vioolconcerto, en begint aan een tweede opera "Lulu" naar een werk van Frank Wedekind. Die geraakt nooit afgewerkt omdat hij sterft aan de gevolgen van een slechtverzorgde insektenbeet op 24 december 1935.

    » Nieuws bij GOOGLE (engelstalig)
    » Afbeeldingen bij GOOGLE