* Componisten van Klassieke Muziek  
zoeken
zoekterm onthouden en highlighten
periode
voor 500  Oudheid
500-1450  Middeleeuwen
1450-1600  Renaissance
1600-1750  Barok
1750-1820  Klassiek
1820-1910  Romantiek
na 1900  20ste Eeuw
na 1945  Modern
BAROK
Johann Sebastian Bach  
Johann Christoph Bach  
Dietrich Buxtehude  
Giacomo Carissimi  
Arcangelo Corelli  
  • François Couperin  
  • John Dowland  
    Girolamo Frescobaldi  
    Georg Friedrich Händel  
    Pietro Locatelli  
    Jean-Baptiste Loeillet  
    Jean-Babtiste Lully  
    Giovanni Pergolesi  
    Henry Purcell  
    Jean Philippe Rameau  
    Alessandro Scarlatti  
    Domenico Scarlatti  
    Heinrich Schütz  
    Georg Philipp Telemann  
    Antonio Vivaldi  

    © Componisten.Net 2000-2017
    · Home · Links · Europees Skrjabin Genootschap sitemap 
    Galgje ·
    Akkoorden ·
    Gregoriaans ·
    Tijdlijn ·
    Muziektermen ·
    Componisten.Net ·
    Print deze pagina
    François Couperin
    » Frankrijk (Stijlperiode: Barok)

    Geboren: 10 november 1668
    » Parijs
    Overleden: 11 september 1733
    » Parijs

    François Couperin was de beroemdste uit een hele muzikantendynastie. Zijn bijnaam "Le Grand" heeft waarschijnlijk niets met zijn faam te maken, maar moest hem onderscheiden van zijn oom die dezelfde naam had. Hij werd op 10 november 1668 in Parijs geboren als zoon van Charles Couperin, en werd leerling bij organist Thomelin.
    In 1693 volgde hij zijn leermeester op als titularis van de Chapelle Royale te Versailles. In 1696 erfde hij de orgelbank van de St. Gervais te Parijs, die sinds generaties door een Couperin bezet werd. Later werd hij hoforganist, clavecinist, muziekleraar van de koninklijke familie en dirigent van de hofkapellen te Orléans en te Versailles.

    De laatste jaren van zijn leven wijdde hij zich volledig aan het componeren en droeg alle andere functies aan familieleden over. Hij stierf op 12 september 1733. Zijn methode "L'Art de toucher le clavecin" had grote invloed op J.S. Bach. Zijn vier bundels "Pièces de clavecin" bevatten verfijnde programmatische stukjes, die de traditie der Franse clavecinisten tot een ongeëvenaard hoog niveau opvoeren. Sommige stukjes worden geordend tot danssuites (z.g. "ordres"). De waarde van zijn muziek stijgt ver uit boven de programmatische titels, die vaak slechts een aanleiding zijn. Voor kamerorkest kennen we de "Concerts dans le goût théâtral" en vooral de "Concerts Royaux". Omdat Lodewijk XIV op het einde van zijn leven religieuze bevliegingen kreeg, componeerde Couperin ook heel wat motetten.

    » Nieuws bij GOOGLE (engelstalig)
    » Afbeeldingen bij GOOGLE