* Componisten van Klassieke Muziek  
zoeken
zoekterm onthouden en highlighten
periode
voor 500  Oudheid
500-1450  Middeleeuwen
1450-1600  Renaissance
1600-1750  Barok
1750-1820  Klassiek
1820-1910  Romantiek
na 1900  20ste Eeuw
na 1945  Modern
KLASSIEK
Carl Philipp Emanuel Bach  
Johann Christian Bach  
Ludwig van Beethoven  
Muzio Clementi  
Christoph Willibald von Gluck  
  • François Gossec  
  • André Grétry  
    Franz Joseph Haydn  
    Johann Nepomuk Hummel  
    Wolfgang Amadeus Mozart  
    Gioacchino Rossini  
    Carl Maria von Weber  

    © .Componisten.Net 2000-2017
    · Home · Links · Europees Skrjabin Genootschap sitemap 
    Galgje ·
    Akkoorden ·
    Gregoriaans ·
    Tijdlijn ·
    Muziektermen ·
    Componisten.Net ·
    Print deze pagina
    François Joseph Gossec
    » België (Stijlperiode: Klassiek)

    Geboren: 17 januari 1734
    » Vergnies
    Overleden: 16 februari 1829
    » Passy

    Gossec is één van die vergeten grootheden uit de tweede helft van de achttiende eeuw. Hij werd geboren in Vergnies (Henegouwen) op 17 januari 1734, als boerenzoon, en studeerde muziek aan de Onze-Lieve-Vrouwekerk te Antwerpen. Op zijn zeventien is hij al in Parijs, en begint aan een loopbaan die eerst op 16 februari 1829 eindigt als hij op 95-jarige leeftijd overlijdt. Hij weet zich al die tijd met de grootste soepelheid aan de opeenvolgende regimes aan te passen, en componeert voor iedereen al wat besteld wordt; vandaar de uiteenlopende genres en kwaliteit.

    Als leider van de ""Concerts Symphoniques des Amateurs"" componeert Gossec triosonates naar Italiaanse trant, en geeft met een 50-tal symfonieën Frankrijk een instrumentaal genre terug dat in het vergeetboek was geraakt.

    Vanaf 1773 komt hij aan het hoofd van de ""Concerts Spirituels"" te staan. De merkwaardige ""Messe des Morts"" ontstaat: 200 uitvoerders, in een ongewone samen- en opstelling, zorgen voor de originele dramatische effecten.

    Gossec sticht ook de ""Ecole Royale de Chant"", die in 1795 door de Revolutie wordt omgedoopt tot het ""Conservatoire"", waardoor hij automatisch leraar wordt aan dit hoogste Franse muziekinstituut. Hij wordt beschouwd als één der officiële componisten van de Franse Revolutie, en weet zijn ""musique civique"" juist die meeslepende directheid mee te geven waaraan volksmassa's hun hart kunnen ophalen. Zo is er het ""Te Deum"" voor 1200 mannenstemmen en een 300 man sterk blaasorkest.

    Gossec cumuleert alle mogelijke officiële posten die van ver of nabij met het muziekleven te maken hebben. Na 1799 werkt hij vooral aan zijn ""Méthode de Chant"" en organiseert het muziekonderwijs volgens de tradities van vóór de Revolutie.

    Als operacomponist werkte hij de schaduw van Grétry en Gluck in een periode waarin een pluralistische smaak ver te zoeken was. Alleen ""Les Pêcheurs"" heeft op het hedendaags repertoire nog enigszins standgehouden.

    » Nieuws bij GOOGLE (engelstalig)
    » Afbeeldingen bij GOOGLE