* Componisten van Klassieke Muziek  
zoeken
zoekterm onthouden en highlighten
periode
voor 500  Oudheid
500-1450  Middeleeuwen
1450-1600  Renaissance
1600-1750  Barok
1750-1820  Klassiek
1820-1910  Romantiek
na 1900  20ste Eeuw
na 1945  Modern
Gregorius   
Léonin   
Pérotin   
Guido d' Arezzo  
Hildegard von Bingen  
Johannes Ciconia  
Guillome Dufay  
John Dunstable  
Adam de la Halle  
Francesco Landini  
Guillome de Machaut  
  • Johannes Ockeghem  
  • Philippe de Vitry  
    Walther von der Vogelweide  

    © .Componisten.Net 2000-2017
    · Home · Links · Europees Skrjabin Genootschap sitemap 
    Galgje ·
    Akkoorden ·
    Gregoriaans ·
    Tijdlijn ·
    Muziektermen ·
    Componisten.Net ·
    Print deze pagina
    Johannes Ockeghem
    » België (Stijlperiode: Middeleeuwen)

    Geboren: 1425
    » Henegouwen

    Ockeghem (vandaag: Okegem) is de naam van een dorpje tussen Aalst en Ninove. Daar moet de familie Ockeghem vandaan zijn. Johannes zelf werd geboren in Dendermonde, waarschijnlijk tussen 1420 en 1430. Over zijn leven is bitter weinig gekend. De oudste bron vermeldt hem in 1443 als zanger aan de Onze-Lieve-Vrouwekerk te Antwerpen. Daar werd hij waarschijnlijk ook opgeleid. Wellicht volgde dan een verdere opleiding bij Binchois.

    In 1448 wordt hij zanger in de kapel van Charles de Bourbon, die veel in contact kwam met het Franse hof. Zo is het niet te verwonderen dat Ockeghem in 1453 in dienst treedt van de Franse koning. Dat blijft hij tot aan zijn dood omstreeks 1495. Langs zijn hofrelaties om wordt hij schatmeester van de steenrijke abdij van Saint Martin te Tours, een behoorlijk gehonoreerde job, zonder verplichting er te verblijven ("étant occupé au service de la cour"). Hij wordt kapelmeester, en reist verschillende keren met het hele gezelschap naar het buitenland, o.m. naar Spanje voor een diplomatieke zending, en naar Vlaanderen.

    Zijn grote roem en geliefdheid bleek pas bij zijn dood: talloze treurgedichten werden gecomponeerd o.m. door Erasmus, Lupi en Josquin. Erasmus sprak van "aurea vox Okegi" (Ockeghems gouden stem) en "musicorum princeps" (vorst der musici); Busnois gaf hem de bijnaam "de nieuwe Orpheus" en verschillende kroniekschrijvers en muziektheoretici zwaaiden hem de grootste lof toe. Van zijn miscomposities zijn er 11 volledig bewaard gebleven, 4 onvolledig, 5 gingen verloren en 2 werden verkeerdelijk aan hem toegeschreven. De belangrijkste titels: "L'homme armé", "Ma maistresse", "Mi mi" (op de solmisatienamen mi-mi in twee veschillende hexachorden, absoluut b-e), "Missa proletionum" (slechts twee stemmen zijn genoteerd: alt en bas zingen in canon op sopraan en tenor), en een Requiem-mis ("Missa pro defunctis", de oudste bewaarde meerstemmig gezette dodenmis; het is geweten dat Dufay er reeds één had gecomponeerd, maar die is helaas verloren gegaan). Verder zijn er een dozijn motetten en 23 chansons.

    Technisch kan met Ockeghem zeer knap noemen, en jarenlang werd uitsluitend dit aspect belicht. Zijn beheersing van de cantus-firmus- en de canontechniek, zijn grote melodische aanleg en inventie, stelden hem in staat in een mathematisch zuivere polyfonie werken te schrijven die toch een warme kracht uitstralen. Daardoor kan hij zich muzikale grapjes veroorloven als de 36 meerstemmige "Deo gratias" of de "Missa cuiusvis toni" (kan in gelijk welke toonaard kan uitgevoerd worden door alleen maar de sleutel te veranderen).

    » Nieuws bij GOOGLE (engelstalig)
    » Afbeeldingen bij GOOGLE