* Componisten van Klassieke Muziek  
zoeken
zoekterm onthouden en highlighten
periode
voor 500  Oudheid
500-1450  Middeleeuwen
1450-1600  Renaissance
1600-1750  Barok
1750-1820  Klassiek
1820-1910  Romantiek
na 1900  20ste Eeuw
na 1945  Modern
BAROK
Johann Sebastian Bach  
Johann Christoph Bach  
Dietrich Buxtehude  
Giacomo Carissimi  
Arcangelo Corelli  
François Couperin  
John Dowland  
Girolamo Frescobaldi  
Georg Friedrich Händel  
Pietro Locatelli  
Jean-Baptiste Loeillet  
Jean-Babtiste Lully  
Giovanni Pergolesi  
Henry Purcell  
Jean Philippe Rameau  
Alessandro Scarlatti  
Domenico Scarlatti  
Heinrich Schütz  
Georg Philipp Telemann  
Antonio Vivaldi  

© .Componisten.Net 2000-2017
· Home · Links · Europees Skrjabin Genootschap sitemap 
Galgje ·
Akkoorden ·
Gregoriaans ·
Tijdlijn ·
Muziektermen ·
Componisten.Net ·
Print deze pagina
Heinrich Schütz
» Duitsland (Stijlperiode: Barok)

Geboren: 8 oktober 1585
» Kostritz
Overleden: 6 november 1672
» Dresden

Eveneens in Noord-Duitsland (Köstritz) werd Schütz precies een eeuw voor J.S.Bach geboren, op 8 oktober 1585, uit welgestelde ouders, en in verschillende opzichten was hij de belangrijkste voorloper van de Thomaskantor.

Zijn mooie sopraanstem werd in het hotel van zijn grootvader "zum Schützen" door landgraaf Maurits von Hessen opgemerkt. Deze stuurde de kleine Schütz op zijn kosten naar het Mauritianuminternaat te Kassel, en achteraf naar de universiteit van Marburg om rechten te studeren. Lang twijfelde Schütz tussen een muzikale loopbaan of een vaste plaats als juridisch regeringsambtenaar. Eigenlijk was het weer de landgraaf die de knoop doorhakte door hem een studiebeurs aan te bieden om bij Giovanni Gabrieli in Venetië te gaan studeren.

Terug in Kassel wordt hij hoforganist en begint enige bekendheid te verwerven. In 1617 wordt hij hofkapelmeester te Dresden, en blijft er meer dan een halve eeuw. Tussendoor echter maakt hij een tweede Italiaanse studiereis naar Venetië, dit keer om ingewijd te worden in de nieuwe stijl van Monteverdi. Terug in Duitsland komt hij terecht in de ellende van de Dertigjarige Oorlog. Zijn vrouw en eerste dochtertje sterven vier jaar na zijn huwelijk; ook zijn tweede dochter sterft in het kraambed, zodat een kleindochter bij zijn sterfbed de enige aanwezige bloedverwant was (6 november 1672).

Al die omstandigheden zijn direct medebepalend geweest voor de stijl van Schütz' composities: van de eerste studiereis bracht hij de concerterende stijl van Gabrieli mee, van de tweede de dramatische "seconda prattica"-techniek van Monteverdi. Zijn persoonlijk leed en de oorlogsomstandigheden waren er de oorzaak van dat hij meestal voor een erg sobere bezetting schrijft, ofwel aan de uitvoerders de vrijheid van bezetting overlaat. Vaak moest hij de hofmusici uit eigen zak betalen, en tussendoor ging hij enkele keren in Kopenhagen werken om er financieel bovenop te komen. Ook de genres die Schütz beoefende wijzen in die richting: naast enkele Italiaanse madrigalen (eerder studiewerkjes) en een verloren gegane opera "Dafne" (overigens de allereerste Duitse opera, op tekst van Rinuccini in een vertaling van Martin Opitz) componeerde Schütz uitsluitend vocale kerkmuziek.

In 1667 ging hij als 82-jarige met pensioen, maar zou gedurende de laatste vijf levensjaren nog belangrijke werken componeren. Belangrijk is Schütz voor de synthese die hij maakte van de polyfonie en de meerkorige vroegbarok, en hij wist dit alles wonder wel aan de Duitse taal aan te passen.

» Nieuws bij GOOGLE (engelstalig)
» Afbeeldingen bij GOOGLE